اولین نشست شورای ورزشی دانشگاه تبریز با هدف گسترش فرهنگ ورزش برگزار شد

۲۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۳ کد : ۱۹۲۹۹ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۳۳

اولین نشست شورای ورزشی دانشگاه تبریز با حضور اعضا در مدیریت تربیت بدنی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه  تبریز  دکتر محمدرسول خدادادی، مدیر تربیت بدنی و دبیر این شورا با اعلام این خبر گفت: برگزاری اولین نشست شورای ورزشی دانشگاه با هدف مدیریت بهینه امکانات ورزشی دانشگاه، ارتقاء جایگاه ورزش در میان  دانشگاهیان و گسترش ورزش همگانی و قهرمانی، ترویج  فرهنگ  ورزش و مرجعیت  علمی –ورزشی دانشگاه در جامعه، تبادل نظریات و تجربیات مسئولین  دانشگاه و متخصصین حوزه مدیریت  ورزشی صورت گرفت.

وجود پتانسیل های مختلف ورزشی در دانشگاه تبریز

دکتر خدادادی ضمن قدردانی از توجه جدی هیئت  رئیسه  دانشگاه تبریز به مسئله گسترش ورزش در میان دانشگاهیان و استفاده بهینه از امکانات موجود، به بیان توانمندی ها، امکانات، نیازها و راهکارهای گسترش فرهنگ ورزش در میان دانشگاهیان پرداخت. 

مدیر تربیت بدنی دانشگاه تبریز با اشاره  به حضور  اساتید برجسته و شاخص ورزشی در دانشگاه تبریز و همچنین وجود ۵۶ هزار متر مربع  فضای ورزشی در دانشگاه، افزود: وجود  چنین  پتانسیل های  بالایی می تواند  به  گسترش فرهنگ ورزش در دانشگاه، ارتقاء سلامت  جسمی و  روانی دانشگاهیان، ارتقاء ورزش در سطح  شهر و استان و حل  معضلات ورزشی و گسترش ارتباط دانشگاه  با جامعه  کمک نماید.

دبیر شورای ورزشی دانشگاه تبریز در ادامه اظهار داشت: تحقق این امر نیازمند همدلی، همکاری و هم افزایی تجربیات و رفع موانع بصورت علمی و عملی است، چنانچه برگزاری موفق پانزدهمین المپیاد فرهنگی-ورزشی دانشجویان در دانشگاه تبریز در تیرماه سالجاری را می توان نمونه بارز همدلی و همکاری دانشگاهیان در انجام یک رویداد بزرگ برشمرد.

رواج فرهنگ نشاط و سلامتی در جامعه با گسترش ورزش

حجت الاسلام دکتر سعید علیزاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه  تبریز با تاکید براینکه گسترش ورزش به نوعی رواج  یک فرهنگ نشاط و سلامتی در جامعه است بر ضرورت  بهره گیری از ظرفیت ورزش در ارتقاء سلامتی افکار  و روان  افراد جامعه و پر نمودن  بسیاری از خلاء های فکری در جامعه  تاکید کرد.

دکتر علیزاده از برنامه ها و همچنین آمادگی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف و معاونت  فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز برای کمک به ارتقا فرهنگ ورزش به عنوان  یکی از برنامه های اصلی در دانشگاه  خبر داد.

ایجاد فرهنگ ورزش ایرانی_اسلامی در دانشگاه

در ادامه این نشست، دکتر موسی رضائی معاون  دانشجوئی دانشگاه تبریز با تاکید بر ضرورت و اهمیت  تفکر و نگرش ایرانی و اسلامی در ورزش، گفت: بهتر است، ایجاد زیرساخت ها، برنامه ریزی ها و فعالیت های ورزشی در دانشگاه تبریز متناسب با این نگرش پایه ریزی شود و ضمن پرهیز از عملکرد جزیره ای، با گسترش همگرایی قوانین و فعالیت های واحدهای مختلف دانشگاه به عنوان یک پیکره واحد در رسیدن به  اهداف فرهنگ  ورزش ایرانی –اسلامی تلاش کنیم.

ضرورت نیاز سنجی و  نیازسازی برای ارتقاء ورزش

در ادامه  نشست، دکتر یعقوب بدری آذین  استاد دانشکده  تربیت بدنی و علوم  ورزشی و از مدیران اسبق مدیریت  تربیت بدنی دانشگاه ضمن تاکید بر ضرورت اختصاص بودجه کافی و استفاده از نیروی متخصص در امر نگهداری ۵۶ هزار متر فضای ورزشی، گفت: نیاز سنجی و نیازسازی برای ارتقاء ورزش در دانشگاه مستلزم استفاده از همه  پتانسیل های موجود در دانشگاه اعم از اساتید، دانشجویان و کارکنان است و افزایش ضریب ورزش در دانشگاه، زمینه ساز توسعه اجتماعی دانشگاه و در نهایت منجر به الگو سازی و افزایش مسئولیت اجتماعی دانشگاه در سطح  جامعه خواهد  شد.

مرجعیت علمی دانشگاه ها در ورزش در کشورهای مطرح دنیا

در بخش دیگری از این نشست، دکتر رامین امیر ساسان استاد دانشکده تربیت بدنی و مربی تیم های ملی کشورمان در رشته ها و دوره های متعدد، با بیان نمونه هایی از تجارب و الگو های مدیریتی از کشورهای مختلف جهان در حوزه  ورزش، گفت: در همه کشورهای دنیا  آنچه در ورزش هزینه می شود را نوعی سرمایه  گذاری می دانند و  در بیشتر کشورها، وزارت کشور همراه با عنوان وزارت ورزشی- فرهنگی است و  ورزش از فرهنگ  جدا نمی باشد  لذا برای رسیدن به استانداردهای بین المللی اقدامات  عملی و علمی زیادی در سطح  کشور و همچنین دانشگاه لازم  است.

دکتر امیر ساسان با اشاره به اینکه در کشورهای دارای عناوین برتر ورزشی دنیا در ورزش حرفه ای و قهرمانی دانشگاه‌ها مرجعیت علمی دارند،  افزود: با توجه  به  جذاب بودن  ورزش و  تنوع  نیازها و فعالیت های ورزشی در آن کشورها،  دانشگاه‌ها  به عنوان مرجع  علمی هستند و همه  نیازهای فناورانه – علمی و پژوهشی جامعه در زمینه  ورزش توسط دانشگاه‌ها  تامین  می شود و اگر ما هم  بخواهیم  در ورزش پیشرفت کنیم، باید  در دانشگاه‌ها  برنامه علمی داشته باشیم.

مربی تیم های ملی کشور در رشته ها و دوره های متعدد با اشاره  به  پتانسیل های ورزشی استان و همچنین  وجود  باشگاه های  مختلف در سطح استان، افزود: ضرورت  دارد  مسئولین دانشگاه ضمن گسترش ارتباط دانشگاه  با جامعه با  برنامه ریزی مناسب زمینه میزبانی از اردوها و تمرین های تیم های ملی و استانی در سطح دانشگاه را فراهم کنند.

آمادگی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی برای ارتقا جایگاه ورزش در دانشگاه 

دکتر مهتا اسکندرنژاد  رئیس دانشکده  تربیت بدنی و علوم  ورزشی با اعلام آمادگی اعضای هیئت علمی و دانشجویان این دانشکده برای ارتقاء جایگاه  ورزش در سطح  دانشگاه  به بیان  برخی نکات و راهکارها در این  زمینه  پرداخت.

شورای ورزشی دانشگاه تبریز با پیگیری مدیریت تربیت بدنی وزارت عتف و دانشگاه تبریز و همچنین مساعدت هیئت رئیسه دانشگاه و با حضور یازده نفر از اساتید و مسئولین دانشگاه تشکیل شده است.

بر اساس این گزارش، این شورا با برگزاری نشست های منظم ماهانه ضمن بیان مشکلات و راهکارها و تصویب مصوبات قانونی زمینه گسترش همکاری درون سازمانی و استفاده  بهینه از امکانات برای ارتقاء  جایگاه  ورزش در میان  دانشگاهیان  تلاش خواهد کرد.

 

  


( ۲ )

نظر شما :